Boendeinformation

Vi är många som bor i huset och det är tillsammans som vi får se till att den dagliga driften av fastigheten fungerar. Föreningen har valt att spara pengar genom att inte ha en teknisk förvaltare som sköter fastigheten, vilket medför att allas hjälp behövs för att skapa trivsel

Andrahandsuthyrning 
Styrelsen ska godkänna andrahandsuthyrning av Din lägenhet i god tid innan lägenheten hyrs ut. Ansökan gör du på sbc.se. Du som medlem är ansvarig för andrahandshyresgästen och om det uppkommer störningar kring andrahandsuthyrning så är det Du som medlem i föreningen som får ta konsekvenserna för det. 
Om Du hyr ut i andra hand, tänk på att: 
• du är ansvarig för att månadsavgiften betalas 
• du är ansvarig för att din hyresgäst inte stör grannarna 
• du bör upprätta ett skriftligt kontrakt med din hyresgäst 
• du bör avtala bort dennes besittningsskydd. 

Avfall
Hushållssoporna slängs i sopluckan på bottenplanet mittemot källardörren. Var noga med att stänga luckan ordentligt !
Var noga med att bara slänga hushållsspor och försök att hålla nere storleken på soppåsarna. Då och då blir det stopp i röret till tanken och detta orsakas ofta av för stora soppåsar, dåligt hopvikta pizzakartonger eller andra sopor än hushållssopor så som cellplast och kartonger. Soporna hämtas 1 ggr per vecka. 
Flaskor, tidningar, pappers- metall- och plastförpackningar kan slängas vid återvinningsstationen vid korsningen Bergsgatan – Polhemsgatan. Föreningen har inget grovsoprum, medlemmarna svarar själva för deponering av grovsopor. Sopstationer finns b.la. vid Östberga och Bromma. Se även www.stockholm.se/avfall för återvinningsstation samt se turlista för den mobila miljöstationen.

Hiss
Föreningen har serviceavtal för hissen med ITK. Vid problem så ring deras servicenummer 08-564 350 10.

Bredband
Fastighetsnät via Stockholms Stadsnät installerat. Varje hushåll har 1000/1000 Mbit bredband till lägenheten.

El
Från och med 1 juli 2023 betalar varje lägenhet för sin elförbrukning, föreningen har ett gemensamt abonnemang för alla (IMD).

Säkerhet och skydd
Alla boende ska ha en egen brandvarnare i sin lägenhet. I hemförsäkringen ska man även tillse att ha bostadsrättstillägg.

Fastighetsskötsel
Vi har för närvarande ingen fastighetsskötsel då det underhåll som täcks av fastighetsskötseln sköts internt. Detta innebär att det är viktigt att alla medlemmar hjälper till och ta hand om fastigheten. Kontakta styrelsen om det finns något område som Du är intresserad av att hjälpa till med. 

Fönsterlister 
För bra inomhusklimat och lägre kostnad för uppvärmning av bostaden är det viktigt att det finns bra tätningslister i samtliga fönster. Tätningslister finns att köpa bl.a. på Clas Ohlson och byggvaruhus. Var sätter man listen? Tätning mellan fönsterbåge och karm skall ske så att den varma luften inomhus inte kommer i beröring med den yttre kalla glasrutan. Om den kalla luften får möjlighet att nå ända fram till den varma glasrutan, den närmast rummet, kondenserar vatten på glasen mellan fönsterna, vilket kan leda till röta i båge och karm. Ni som behöver byta lister och har frågor, eller vill ha ett informationsblad med illustration kring hur listerna sätts på fönstren, kontakta gärna styrelsen på e-post fikontradet22@gmail

Förråd 
Alla lägenheter har ett källarförråd som nås genom källaren.

Garage 
Vi har ett garage i källaren med tio parkeringsplatser för bil och fyra för MC. Garageplatserna hyrs i första hand ut till de boende i huset, men därutöver även till externa hyresgäster. Kösystem tillämpas. Uppsägningstiden är tre månader, men kan kortas om ny hyresgäst finns. Om Du är intresserad kontakta styrelsen/garageansvarig ! Hyra är 2200:-/mån för bilplatserna och 500:-/mån för MC platserna, hyran betalas på samma sätt som månadsavgift/hyra, dvs inkluderas på avin från SBC.

Gemensamma utrymmen
Inget material får ställas i trappuppgången och andra gemensamma utrymmen i t.ex. källaren. Detta är för vår egen säkerhets skull! Entré och våningsplanen är utrymningsvägar, om brand uppstår måste därför dessa alltid hållas fria.

Jour & Felanmälan
När en lampa på ert våningsplan går sönder kontakta styrelsen på fikontradet22@gmail  

Vid vattenläckor, problem med varmvatten eller värme skicka ett e-mail till styrelsen. Om något annat akut måste repareras, kontakta styrelsen via e-post och vid mycket brådskande ärenden ring Securitas Jourmontör, tel: 08-657 77 22.

Kameral förvaltning 
Vår kamerala förvaltning sköts av SBC

Nycklar 
Kontakta styrelsen om Ni behöver nya nycklar. 

Ombyggning/Renovering
Medlemmen är fullt ansvarig för att en renovering eller ombyggnation inte påverkar bärande konstruktioner och att el- gas- och VVS-arbeten utförs fackmannamässigt. Kontakta styrelsen om Du planerar att bygga om i Din lägenhet.

Tvättstuga  
Tvättid bokar du på tavlan utanför tvättstugan. Var noga med att göra rent luddfiltret på torktumlaren, ibland kan dammet fastna och maskinen blir svår att starta. Varje individ som tvättar ska tillse att tvättstugan efterlämnas i gott och städat skick. Det är varje enskild insats som påverkar hur vår boendemiljö blir. Strömbrytarna och vattenkranarna behöver inte stängas av mellan tvättpassen. Det medför bara onödigt slitage. Vattnet i Stockholm är mjukt, överdosera inte. 

Vatten  
Huvudkranen finns i tvättstugan i källaren. Vid vattenläckage stäng av huvudkranen.

GDPR-info
https://docs.google.com/document/d/1Xr8HqQOVzD6T5jFbiGOKDrBEzzzjRnY5C2OhNCApKZo/edit